Jak je to s pojištěním karavanů a obytných přívěsů?

Na silnicích jsou k vidění stále častěji: obydlí na čtyřech kolech anebo přívěsný domeček za autem. To je lákavá varianta dovolené pro stále větší skupinu lidí, zvláště po pandemické zkušenosti. Kombinuje pohodlné a domácí zázemí při zachování mobility podle vlastního rozhodnutí s možností operativní změny plánů. Navíc s běžným řidičským průkazem skupiny B lze řídit obytné vozy, dodávky a přívěsné karavany do 3,5 tuny, jichž je aktuálně na trhu i v půjčovnách nejvíc.

Povinné ručení se sjednává na obytné vozy podle objemu motoru. Pojištění pro obytné přívěsy je analogické. Je však levnější, protože jde o lehčí vozidlo bez motorizace. Havarijní pojištění lze v UNIQA doplnit i krytím z pojištění domácnosti motoristy.

Pronájem obytných vozů

UNIQA poskytuje slevu v případě, že jsou karavan nebo přívěs využívány výhradně k soukromým účelům a nejsou půjčovány v průběhu sezóny více uživatelům. Půjčovny platí vyšší pojistné.

Pozor je třeba dát při půjčování obytného auta nebo karavanu: povinné ručení by měl prokázat majitel a poskytnout nájemci zelenou kartu k vozidlu. Ohledně havarijního pojištění je potřeba zjistit, jak je ochrana upravena. Pokud soukromý majitel pojištění sjednává a hodlá vůz i půjčovat/pronajímat, musí to pojišťovně sdělit, aby mohla podle toho upravit sazbu. Sazba se řídí i tím, zda vozidlo během zápůjčky řídí jeden řidič či zda se střídají.

Některé půjčovací platformy pojišťují havarijně obytňáky na dobu pronájmu. Takto má spolupráci upravenu UNIQA například s firmou Campiri v ČR.

Pokud někdo využije obytný vůz z půjčovny, měly by při převzetí proběhnout instruktáž, prohlídka a sepsání předávacího protokolu. A nájemce by měl mít možnost po dobu zápůjčky volat v případě dotazu nebo problému na kontaktní telefon a poradit se o optimálním postupu.

Pozor na hmotnost
Jak bylo v úvodu napsáno, jedná se zpravidla o vozidla do 3,5 tuny. Ovšem i s posádkou a nákladem, nikoli bez nich. Je třeba znát tzv. doložnost, tedy hmotnost všeho, co do auta „nastoupí nebo bude naloženo“. V zahraničí policie často obytňáky převažuje a v případě přetížení vozu následují tučná pokuta nebo i zákaz další jízdy.