Automapa Allianz poradí, kudy raději nejezdit. Kde se za poslední tři roky stalo nejvíce nehod?

Již devátý rok v řadě vydává Allianz přehled nejrizikovějších úseků na tuzemských silnicích. Upozorňuje na místa s nejvyšší nehodovostí za poslední tři roky a motoristům radí, kterým silnicím je lepší se raději vyhnout. Podrobnou analýzou policejních statistik přispívá Allianz pojišťovna k prevenci silničních nehod.

Aktualizovaná analýza vychází z databáze JDVM (Jednotná dopravní vektorová mapa) s lokalizací všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Jsou v ní identifikována místa nejčastějších dopravních nehod s vážnými zdravotními následky v letech 2016–2018. Stejně jako v předchozích ročnících této analýzy byly i nyní posuzovány dálnice a silnice I. třídy.

Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky Allianz Automapy bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než 100 metrů.

Kromě počtu vážných nehod byly dále nehodové lokality porovnány podle počtu osob, které zde utrpěly smrtelná nebo těžká zranění, podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě a počtu lehčích zranění. Z celkového množství takto definovaných nehodových míst poté Allianz sestavila celostátní žebříček 20 nejrizikovějších lokalit.

Dále bylo ve 13 krajích (tj. všech kromě hl. města Prahy) identifikováno vždy po pěti nejzávažnějších úsecích. Celkem bylo posuzováno 63 nehodových lokalit (v Karlovarském kraji splnily kritéria pro zařazení pouze tři úseky), kde došlo k 150 dopravním nehodám s usmrcením nebo těžkým zraněním.

Nejrizikovější místo ČR je v Pardubickém kraji, následuje Olomoucký a Středočeský

Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byly v letech 2016–2018 serpentiny v katastru Červené Vody v Pardubickém kraji. V jedné ze zatáček na silnici I/11 v okrese Ústí nad Orlicí došlo v daném období k 11 nehodám, z toho k pěti vážným se šesti těžkými zraněními. Již loni obsadil úsek celostátně 3. příčku.

Druhým nejrizikovějším úsekem se stala mírná zatáčka na silnici I/11 v okrese Šumperk v Olomouckém kraji. Jihovýchodně od obce Olšany, 500 metrů před odbočkou na Bohutín ve směru jízdy do Olšan, se za poslední tři roky stalo celkem sedm nehod, z toho čtyři vážné. Tyto havárie přinesly pěti lidem těžká zranění.

Třetí místo v zemi obsadila zatáčka s křižovatkou poblíž obce Medonosy ve Středočeském kraji. Asi půl kilometru severně od obce došlo na silnici I/9 za tříleté období k 18 (!!) nehodám, z toho čtyřem vážným. Dva lidé na místě zemřeli a dva si odnesli těžká zranění.

Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2016–2018

V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadl Středočeský kraj, který je za období 2016–2018 zastoupen hned pětkrát! Naopak kraje Karlovarský, Plzeňský a Vysočina se v TOP 20 vůbec neobjevily.

Celostátní verzi Allianz Automapy najdete zde.

Pořadí Silnice Kraj Okres Vážné nehody Zraněné osoby Katastr
SZ TZ LZ
01 I/11 Pardubický UO 5 0 6 1 Červená Voda
02 I/11 Olomoucký SU 4 0 5 0 Olšany
03 I/9 Středočeský ME 4 2 2 2 Medonosy
04 I/11 Moravskoslezský OP 4 0 4 6 Mokré Lazce
05 I/38 Středočeský MB 3 1 5 3 Nepřevázka
06 I/13 Liberecký LB 3 1 4 2 Mníšek
07 I/52 Jihomoravský BV 3 0 4 7 Mikulov
08 I/13 Ústecký TP 3 2 1 0 Krupka
09 I/38 Jihomoravský ZN 3 1 2 3 Znojmo
10 I/35 Pardubický UO 3 1 2 3 Vysoké Mýto
11 I/9 Středočeský ME 3 1 2 1 Tupadly
12 I/3 Středočeský BN 3 1 2 1 Benešov
13 I/13 Ústecký TP 3 0 3 17 Teplice
14 I/20 Jihočeský PI 3 0 3 5 Protivín
15 I/65 Liberecký JN 3 0 3 5 Rádlo
16 I/38 Středočeský MB 3 0 3 3 Bělá pod Bezdězem
17 I/33 Královéhradecký NA 3 0 3 3 Česká Skalice
18 I/11 Moravskoslezský KA 3 0 3 1 Havířov
19 I/49 Zlínský ZL 3 0 3 0 Zlín
20 I/4 Jihočeský PI 2 4 2 2 Předotice

Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění.

Pořadí závažnosti jednotlivých nehodových lokalit bylo stanoveno v jednotlivých krocích podle následujících kritérií:

1)         počet nehod, při kterých došlo k smrtelnému a/nebo těžkému zranění;

2)         počet osob, které utrpěly při těchto nehodách smrtelné, nebo těžké zranění;

3)         závažnost zranění;

4)         počet ostatních nehod v dané lokalitě.

Nikdo z viníků 150 nehod nebyl pod vlivem alkoholu

„Nehodové lokality i jednotlivé dopravní nehody jsou všeobecně rozdílné, ovšem ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.

Ze 150 zkoumaných vážných dopravních nehod se 54 havárií stalo o víkendu. V 10 lokalitách dokonce došlo ke všem nebo k převážné většině nehod o víkendu. Bylo tomu tak i u tří z celkem čtyř vážných nehod v nejrizikovější lokalitě Středočeského kraje v zatáčce u Medonos.

Přestože větší část nehod se stala na suché vozovce, k 46 haváriím došlo za mokra a ve 13 úsecích tento charakter nehod převažoval, a to například i v prvních dvou nejrizikovějších lokalitách Libereckého kraje.

Za zmínku rovněž stojí, že 13 nehod představovalo srážku s chodcem. Bohužel ve třech lokalitách proběhly vždy obě vážné nehody na daném místě za účasti chodce, a to ve 2. nejrizikovějším úseku Ústeckého kraje, ve 4. nehodové lokalitě kraje Olomouckého a v 5. nejnebezpečnějším místě Pardubického kraje.

Pouze 12 nehod se událo v nočních hodinách a u žádné ze 150 havárií nebyl prokázán viník pod vlivem alkoholu. Pro úplnost je třeba dodat, že u 14 dopravních nehod nebyla přítomnost alkoholu v krvi viníka zjišťována.