V roce 2022 odhalila Allianz pojistné podvody za 368 milionů korun

Allianz úspěšně navyšuje objem finančních prostředků, které každý rok ochrání před neoprávněným vyplacením podvodníkům. V roce 2022 šlo o 2470 případů za 368 milionů korun, překonala tak i rekordní předloňský výsledek 367 milionů.

Nejvíce případů bylo prošetřováno i odhaleno v Praze, kde se detektivové Allianz zaměřili na 423 případů v celkové hodnotě 70,2 milionů korun. Na druhém místě skončil Středočeský kraj s objemem odhalených podvodů za 41,2 milionů. Třetí místo obsadil Ústecký kraj s výší 38,3 miliony korun.

Šetření pojistných podvodů 2021/2022
krajOdhalené v mil. KčŠetřené případy
Hlavní město Praha88,5 /70,2519 /423
Cizí38,7 /16,369 /61
Jihomoravský kraj21,1 /26,7260 /253
Jihočeský kraj6,9 /35,7156 /159
Karlovarský kraj5,5 /677 /68
Kraj Vysočina2,3 /18,387 /84
Královéhradecký kraj9,1 /8,783 /90
Liberecký kraj2,6 /12,175 /86
Moravskoslezský kraj22,2 /25,1275 /273
Olomoucký kraj31,1 /15,298 /120
Pardubický kraj7,5 /37,476 /90
Plzeňský kraj7,4 /7,4127 /132
Středočeský kraj54,8 /41,2348 /355
Zlínský kraj59,9 /9,6111 /85
Ústecký kraj9,6 /38,3161 /191
Celkový součet367 /368,22522 /2470

A o jaké příběhy například šlo?

„V autopojištění nejčastěji dochází k případům, kdy se klienti při dopravní nehodě snaží získat pojistné plnění z pojištěných rizik vandalismus nebo střet se zvěří, ačkoliv nemají havarijní pojištění. U majetkového pojištění zaznamenáváme pozměňování informací o vzniku škody – uvedení jiného místa vzniku, jiné doby či osoby. Výjimkou není ani záměrné navyšování škod. V poslední době se také častěji setkáváme s pozměněnými doklady, ať už jde o data, jména či ceny,“ popisuje trendy v oblasti pojistných podvodů manažer operačních rizik Allianz pojišťovny Robert Chrenka.
„U zdravotního pojištění evidujeme především zatajování informací o zdravotním stavu pojištěného při sjednávání pojištění a dále zatajování provozování sportu na profesionální úrovni,“ doplňuje Chrenka.

Padělaná faktura

Klient nahlásil škodu z pojištění odpovědnosti, při které mělo dojít k poškození notebooku, kdy jej měl omylem shodit ze stolu. Doložil i servisní zprávu o neopravitelnosti zařízení. Likvidátorku Allianz však zarazily přelepené a pozměněné údaje na dokladu. V servisu navíc bylo zjištěno, že skutečné datum vystavení zprávy bylo již o několik měsíců dříve. Po prověření se zjistilo, že totožná škoda byla nahlášena i u jiného pojistitele jen s jiným datem události. Na klienta tak bylo podáno trestní oznámení a PČR zahájila trestní stíhání.

Zatajené informace

Muž nahlásil úraz, který utrpěl, když při zajištění nákladu spadl z naloženého návěsu. S výplatou pojistného plnění byl však nespokojen, a proto zaslal další zdravotní dokumentaci z důvodu pokračování léčení a žádal vyšší částku. Při sjednání pojistné smlouvy, ani při oznámení události neuvedl, že by byl úrazově pojištěn u jiných komerčních pojišťoven. Detektivové Allianz ale odhalili, že má klient životní pojištění u čtyř dalších pojišťoven a k datu vzniku škody má nahlášený úraz i u jedné z nich. Na základě těchto zatajených informací tak bylo odstoupeno od připojištění a dotyčný byl vyzván k vrácení neoprávněně vyplaceného pojistného plnění. S tím se však nehodlal smířit a Allianz zažaloval. Soud žalobu zamítl a v současné době ho prověřuje pro podvod PČR.

Odcizené vozidlo

Klient nahlásil odcizení vozidla v plné výbavě a během řešení škody odevzdal Allianz dva klíče k vozidlu. Mobilnímu technikovi se však nezdálo, že má pouze dva klíče, navíc bez známek opotřebení. Vyšetřovatelé se na případ zaměřili a zjistili, že oba klíče byly použity pouze jednou a to při prodeji vozidla. Dále bylo šetřením zjištěno, že k vozidlu patřil ještě jeden klíč, který byl použit během deklarovaného odcizení vozidla. Klient toto nedokázal zdůvodnit a škoda byla odložena bez náhrady.