Na jaře uskutečnila UNIQA pojišťovna anketu mezi svými zákazníky v povinném ručení zaměřenou na jejich názory na moderní trendy v motorismu. Ukázalo se, že Češi jsou zatím k novinkám zdrženliví a mají spíše konzervativní postoj.
Plynulejší a bezpečnější provoz s autonomními auty
Studie ukázala, že tři čtvrtiny oslovených klientů UNIQA (77 %) by upřednostnily raději tradiční vůz před autonomním, i když by šlo o plně homologované vozidlo. A to i přesto, že polovina respondentů si myslí, že díky autonomním autům bude provoz jednou rychlejší a plynulejší a že přispějí k nižší nehodovosti. Nejvíce příznivců autonomních aut je podle očekávání mezi lidmi do 40 let věku, i když by si ho vybral jen každý pátý dotázaný (přesně 22 %). S rostoucím věkem stoupá sklon ke konvenčním vozidlům. Rozhodnout se neumí 7 % respondentů.
Podle každého druhého osloveného se provoz na silnicích díky autonomním autům zrychlí. 41 % předpokládá, že se tak stane ale jen při plně autonomním provozu. Naopak stejný podíl 41 % dotázaných tomu nevěří. Více než polovina respondentů (55 %) počítá také s tím, že se sníží nehodovost a zvýší bezpečnost. Většina (44 %) ale rovněž očekává tento pozitivní vliv až při plně autonomním provozu. 37 % respondentů je skeptických a zavedení autonomních aut do provozu podle nich nehodovost nezredukuje.
Zlepšení vidí optimističtěji zastánci pořízení autonomních aut, nerozhodnutí a dotázaní ve věku do 40 let (okolo 60 %). Relativně vysokou důvěru ve zrychlení provozu mají ale i motoristé ve věku nad 60 let (48 %); ve snížení nehodovosti věří 52 % řidičů 60+.
Elektromobily u nás zatím vzdálenou budoucností, ale…
Podle 81 % dotázaných je největší bariérou rozšíření elektromobilů jejich vysoká pořizovací cena, 62 % zmiňuje nedostatečnou síť dobíjecích stanic a 57 % neuspokojuje aktuální nízký dojezd na jedno nabití. Dalších 12 % vidí i další problémy, mezi nimiž dominuje neekologičnost výroby i provozu. Pouze 2 % řidičů-klientů UNIQA neví, co brání rychlejší expanzi tohoto dopravního prostředku. V případě, že by dotázaní motoristé měli pohodlně dostupnou dobíjecí stanici, více než polovina z nich by o pořízení elektromobilu uvažovala (57 %). Nejvíce příznivců koupě takového vozidla je mezi těmi, kdo jsou současně zastánci autonomních aut (80 %).
Výrobci aut s alternativním pohonem chystají ofenzívu
Podle dat European Federation for Transport and Environment (T&E) chtějí evropské automobilky přinést na trh do roku 2021 celkem 214 různých modelů elektromobilů, zatímco loni vybírali zájemci jen z 60 možných variant. To by znamenalo více než ztrojnásobení nabídky ve srovnání s loňskem. Pokud producenti své plány dodrží, znamená to, že by do roku 2025 mělo být 22 % vozidel napájených ze zásuvky, což by výrazně pomohlo továrnám na auta v EU splnit emisní limity CO2 vyčíslené na 95 g/km. Největší závody na výrobu elektromobilů budou v Německu, ve Francii, ve Španělsku a v Itálii. Výroba v 16 velkotovárnách na lithiové baterie má být zahájena v Evropě do roku 2023.
Podle údajů rakouského úřadu Statista z loňska bylo v ČR (ale také v Itálii nebo Řecku) méně než 0,5% podíl elektromobilů a hybridů na vozovém parku. Podobně jsou na tom všechny ostatní postkomunistické země s výjimkou Maďarska, kde už loni podíl elektromobilů a hybridních aut převýšil 1 %. „Vzor“ představuje Norsko. Do provozu tam v roce 2018 přibylo více než 40 % hybridních vozidel a aut s alternativním pohonem. V severských zemích, Rakousku, Švýcarsku, Portugalsku, Belgii a v Nizozemí roste podíl vozidel s elektrickým nebo hybridním pohonem rychleji než jinde v Evropě.
On-line anketa UNIQA mezi zákazníky v povinném ručení proběhla v dubnu 2019 a byla vyhodnocena ve spolupráci s agenturou NMS. Zúčastnilo se jí více než 3.200 respondentů z řad zákazníků UNIQA v povinném ručení.