V době od 1. listopadu do 31. března by měli opatřit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy nelze předvídat, jaké počasí řidiče po cestě potká nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C. Ale koncem podzimu číhá na motoristy i řada jiných nebezpečí, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo zvýšeným pohybem zvěře po vozovce. I pro tyto případy přinášíme doporučení, jak lze předcházet problémům a škodám.
Zimní pneu
Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 %.
Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty ve výši několika tisíc korun. Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců EUR. Některé země, například Itálie, předepisuje jiné období pro zimní výbavu. Před cestou do zahraničí se vyplatí získat aktuální informace.
Často se spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění:
Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.
Dopravní značka Zimní výbava – začátek Dopravní značka Zimní výbava – konec
Vše, co jste potřebovali vědět o zimním obutí auta:
- Zimní pneumatiky mají odlišný dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí a sněhu. Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký přibližně 8 mm. Se vzorkem do 4 mm je na zasněžené vozovce brzdná dráha o polovinu delší. Vzorek zimních pneu musí mít proto minimálně 4 milimetry.
- U zimních pneumatik může být jejich rychlostní index nižší, než je uvedeno v technickém průkazu. Rychlost jízdy však musí být přizpůsobena této nižší hranici.
- Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle označení M+S, MS, M/S nebo M.S. Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory 3PMSF – Three-Peak Mountain Snowflake; jednotně označováno jako „Alpský symbol“ platný v EU, a také v některých zemích vysloveně požadovaný.
- Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Tak je zabezpečena optimální funkčnost.
- Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
- Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
- Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu, aby byl minimálně 6 mm.
- Řidiči vždy musí rovněž volit rychlostní a nosnostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.
- Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici. Rezervní kolo Vám ve ztížených podmínkách dovolí dojezd do pneuservisu (i obuté na letní pneu), zatímco výbava lepící soupravou znamená prakticky vždy potřebu odtahu auta, což situaci komplikuje.
Zimní náplně a výbava
Mráz může poškodit nepřipravené vozidlo. Doplňte proto do ostřikovačů a chladiče zimní směs. Zkontrolujte také funkci stěračů a případně vyměňte gumové břity. Ověřte dostatečnou funkci autobaterie. Do auta přibalte škrabku na okna, rukavice, deku a startovací kabely. Hodit se může i rozmrazovací sprej, ten ale raději uchovávejte v teple doma a odtud si ho berte na cesty. Sněhové řetězy (vhodné pro Vaše kola) se naučte nasazovat předem, třeba podle instruktážních videí na YouTube. S řetězy je možné jet rychlostí maximálně 50 km/h. Vyplatí se před delší cestou natankovat plnou nádrž a vzít si alespoň nápoje do termosky. Může se stát, že někde zůstanete stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou a žízní.
Výstražný trojúhelník a reflexní vestu byste měli mít ve voze po celý rok.
Čisté auto
Vozidlo musíte před jízdou očistit od sněhu a ledu. Dávejte si také dobrý pozor, aby vám sníh či špína nezakryly registrační značku. Za takový přestupek hrozí pokuta. Před vyjetím dobře očistěte všechny skla na autě, případně odstraňte sněhovou „peřinu“ z karosérie.
Mlha
Podle statistik je pravděpodobnost usmrcení účastníka silničního provozu dvakrát vyšší za mlhy než jindy. Výrazně klesá viditelnost, ale mlha zkreslí i vnímání rychlosti pohybu aut (vlastního i cizích). Navíc mlha kondenzuje na povrchu vozovky a brzdná dráha se na kluzkém povrhu prodlouží. Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled. Zákeřné jsou místní mlhy. Z úseku s dobrou viditelností do mlhavého oblaku se někteří pouští bez zpomalení, protože třeba spoléhají na lokální znalost terénu. Stačí však cokoli neočekávaného na vozovce, aby došlo ke kolizi. Ta navíc ohrožuje další přijíždějící motoristy a vznikají sekundární nehody.
Češi milují mlhovky, ale velmi často je používají nevhodně. Naše pravidla silničního provozu také jejich použití výslovně neupravují, na rozdíl od jiných zemí v Evropě. Za mlhy s viditelností pod 100 metrů by řidič měl zapnout zadní mlhovku. Přední mlhovka by měla svítit jen skutečně v silné mlze, sněžení nebo dešti.
Tma
Za tmy je dokonce třikrát vyšší riziko usmrcení při nehodě než ve dne. Samozřejmě největší riziko hrozí chodcům – plné dvě třetiny jich zemřou na silnici za tmy. V současné době platí nařízení, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti na okraji vozovky musí mít na sobě prvky z reflexního materiálu, aby byl lépe viditelný pro řidiče. Plocha takového označení má odpovídat alespoň rozměrům reflexní pásky. Optimální je pásku umístit na pohyblivé části těla, tedy zápěstí ruky a kotníky nohy blíže ke středu vozovky, protože si jich motoristé lépe všimnou. Pozor! Při absenci reflexních prvků na výstroji chodce mimo obec za snížené viditelnosti může provinilec počítat s pokutou v řádu několika tisícovek.
Vady zraku
Předchozí uváděné fenomény – tma a mlha, anebo silnější déšť či sněžení, mohou násobit potíže řidičů, kteří vědomě či nevědomě sedají za volant se zhoršeným zrakem. Řada řidičů s oční vadou má mnohem větší problémy s viděním za zhoršených světelných podmínek. Ve tmě se jim totiž rozšíří zornička, čímž se oční nedostatečnost projeví výrazněji. Hůře odhadují vzdálenost, déle trvá, než rozpoznají detaily překážky a dopravní značení vnímají až z bezprostřední vzdálenosti. Pokud někdo u sebe takový handicap vnímá, měl by určitě navštívit očního lékaře.
Zvěř
Na podzim každoročně stoupá počet střetů se zvěří na silnicích. Experti radí, že má-li ke střetu dojít, nevyplatí se strhávat řízení do strany a uhýbat. Bohužel tady platí, že lepší je brzdění, čelní náraz do zvířete a jeho usmrcení než nabourat natvrdo do stromu vedle vozovky. Na specializovaných stránkách www.srazenazver.cz lze zjistit, které úseky jsou nejrizikovější. Ale platí, že potkat zvěř na silnici lze v ČR prakticky kdekoli, třeba i v Praze. Dojde-li k takové nehodě, vždy volejte policii. Škodu Vám uhradí pojišťovna z havarijního pojištění.