Tak, jako nesmí auto vyjet na silnici bez povinného ručení, nesmí vyletět bez pojištění nad zem ani žádný dron, který jeho provozovatel nebo majitel využívá komerčně a nebo, váží-li více než 20 kg a má jej čistě pro svoji vlastní zábavu. Riziko poškození cizího majetku či úrazu se nevyplácí bagatelizovat. Piloti komerčně využívaných dronů navíc bez pojištění odpovědnosti za škody způsobené jejich provozem nemohou získat ani povinné povolení k provozování tzv. leteckých prací od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
„I těm nejlepším pilotům se může stát, že jejich stroj „zalétne“, ať už kvůli technické závadě nebo počasí a způsobí pak škodu na majetku či zdraví,“ vysvětluje specialista na pojištění dronů v Allianz Tomáš Gratzl. Pojistit samozřejmě můžete i menší nekomerčně využívané stroje, což se může hodit třeba o dovolené, protože smluvní ujednání platí pro celou Evropu.
Drony Allianz nejenom pojišťuje, ale také sama využívá při likvidaci následků pojistných událostí, především živelných katastrof, požárů, povodní, ale i zemědělských škod. Mohou se totiž podívat i do budov s narušenou statikou nebo jiných nebezpečných či špatně dostupných míst.
Už před čtyřmi roky je použila například čínská Allianz po explozích v jednom z tamějších přístavů, aby tak pro likvidátory získala důležité záznamy pojistné události prakticky ihned po tragických výbuších, což nakonec urychlilo i práce při výpočtech pojistného plnění.
Čeští provozovatelé komerčních dronů tedy musí mít nejenom povolení od ÚCL, dodržovat platnou legislativu, zejména letecké předpisy regulující jejich provoz, ale také musí mít své stroje pojištěné. Pokud by oprávnění a pojištění neměli, říkali by si nejenom o tučnou pokutu, ale také o předem prohrané spory o odškodné, jestliže by jim jejich dron na něco nebo na někoho spadl.