Motocyklisté na silnici čelí vyšším rizikům

Teplo a slunce láká z garáží na silnice motocykly. Motorkáři nedají na svou vášeň dopustit, ale každá jejich nehoda znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Smutnou pravdou je, že loni byla každá šestá smrtelná oběť v silničním provozu motocyklista. Řidiči na motocyklech nejsou chráněni jako kolegové v osobních autech. Motorky nejsou zpravidla vybaveny ani airbagy, ani bezpečnostními pásy. Případný „souboj” s robustní karosérií auta nebo třeba stromem nemůže motocykl vyhrát. Výraznou roli hraje adrenalin, jenž jezdce často povzbuzuje k rychlosti za únosnou hranici. Jednostopé vozidlo má výrazně delší brzdnou dráhu a neodpouští chyby ve způsobu jízdy. Významnou roli hraje kondice jezdce. Fyzicky zdatný jedinec se může soustředit na ovládání stroje, protože mu zbývá mentální kapacita na koncentraci a vyhodnocování situací na silnici. A konečně v neustále se zahušťujícím provozu jsou motoristé nervóznější, což ovlivňuje jejich pochopení a ohleduplnost k ostatním. To všechno jsou faktory, které ve svém důsledku zvyšují už beztak velkou zranitelnost a bohužel i úmrtnost motorkářů.

Nemilosrdné statistiky
Loňský rok z pohledu statistik dopadl mimořádně mizerně. V provozu při dopravních nehodách přišlo o život celkem 78 motorkářů, meziročně o 21 více. To představovalo nejhorší meziroční přírůstek za posledních 10 let. Celkem na silnicích našlo smrt 470 motoristů, což současně znamená, že každý šestý z nich byl jezdec na motocyklu.

Dopravní experti vidí za nepříznivými statistikami 2021 hlavně covidová omezení, která „přála” individualistům a skýtala částečně méně rušný provoz. Svou roli sehrála i dlouhá sezóna díky klimaticky příjemnému dlouhému podzimu. V ČR je aktuálně 1,3 milionu registrovaných motocyklů a záliba v nich stále roste. Pro porovnání: Slováci provozují na silnicích ani ne šestinu tohoto množství. Do budoucna může být zvětšujícím se rizikem i trend, že si silné motocykly pořizují spíše osoby ve středním věku. Motocyklisté ve věku 45 let a více měli na svědomí za dekádu už bezmála polovinu nehod motocyklů, zatímco podíl karambolů mladých do 34 let naopak klesl pod třetinu.

Mezi nejčastější příčiny smrtelných dopravních nehod se řadí nepřizpůsobení rychlosti motocyklu technickému stavu vozovky, nedání přednosti v jízdě na křižovatce (a odbočování vlevo) nebo přehlédnutí přijíždějícího motocyklisty při předjíždění. Bohužel je stále i hodně nehod pod vlivem alkoholu a návykových látek. Mezi motorkáři po nehodách je vysoké zastoupení těch, kteří nesou doživotní těžké následky a jsou nezřídka zcela odkázání na 24hodinovou péči. Podražily ale i „plechové” škody. Za posledních asi 8 let vzrostly náklady na ně zhruba o třetinu. V případě motocyklů jsou rovněž častější totální škody.

Rizika na silnici
Nejvíce nebezpečí číhá na silnicích hned zkraje sezóny. Kritické bývají hned první vyjížďky. Péči je třeba věnovat stroji: hlavně pneumatikám a jejich správnému nahuštění. Po zimě je na silnicích stále ještě štěrk či písek z posypu, větve nebo listí. Povrch je chladný a přilnavost pneumatik horší než v teplém létě. Slunce svítí kratší dobu, takže nestačí vysušit všechna místa. Právě střídání suchých a teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi je velmi zrádné. Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat. Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly  přehlédnout.

Jak se připravit na jízdu

Samozřejmostí by měla být řádná údržba stroje po zimě. Chabý technický stav by se mohl v kombinaci s riziky na silnici vymstít. Nezbytné je myslet i na správnou výstroj a přilbu. Vyplatí se nešetřit na reflexních prvcích. Užitečný je i trend, kdy motocyklisté oblékají jako svrchní vrstvu reflexní vestu. První jízdy by měly být zahřívací. Jezdec by se měl znovu sžít se svým motocyklem a nehnat se do extrému hned. Rizikové je i zvyšující se množství velkých vozidel a SUV na silnicích, protože viditelnost přes ně je pro motorkáře slabší a případná kolize tvrdší.

Skútry a silné stroje
Fenoménem posledních let je pro pojišťovny i obliba zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace. Motorkářem se v létě stávají i lidé, kteří normálně jezdí jen autem. Samozřejmě nemají potřebnou bezpečnou výstroj a vyrážejí někdy doslova v kraťasech a žabkách. Svoji roli hraje i neznalost místních dopravních předpisů a jiné zvyklosti v provozu. Naopak jsme zaregistrovali vyšší zájem cizinců na silných motocyklech o cesty po ČR. Například Rakušané a Italové si naše území oblíbili nejen pro rozmanitost a malebnost krajiny, ale také pro relativní blízkost, liberálnější předpisy a menší hustotou úsekového měření rychlosti, takže se u nás „lépe svezou“. Často vyrážejí ve skupinách čítajících i několik desítek strojů. Samozřejmě tím generují dodatečná rizika. Dalším trendem jsou  skútry hlavně ve městech, v poslední době i díky možnosti jejich sdílení prostřednictvím množících se sharingových firem. Vzhledem ke kolonám je jízdní rychlost prakticky srovnatelná s autem, ale díky subtilnosti se může skútr v provozu pohybovat obratněji. A to je bohužel i zdrojem nehod, protože řidiči na skútrech se snaží prokličkovat mezi stojícími nebo pomalu jedoucími auty. Šoféři v nich však takové vozidlo často přehlédnou a jezdce na skútru srazí. Vzhledem k nižší rychlosti bývají zranění i škody menší, má-li jezdec bezpečnou výstroj. Počty střetů a havárií skútrů klientů UNIQA rostou každoročně o 10-20 %.

Pojištění a škody
Motorkářů stále přibývá. UNIQA registruje v posledních pěti letech každoročně nárůst počtu pojištěných motocyklů přibližně o 6-7 %. Odbytu nahrávají nižší ceny strojů i obliba městských skútrů. Přispívá i fakt, že  skútry s obsahem motoru do 125 ccm byly nedávno zařazeny pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může tedy každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B; nezáleží přitom, jak dlouho. Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku.

Měsíce květen a srpen jsou ve statistikách UNIQA pojišťovny spojeny s největším množstvím karambolů motocyklistů.

UNIQA registrovala v posledních letech přibližně 10 těžkých kolizí motocyklů s velmi závažnými následky v podobě totální nesoběstačnosti obětí a potřebě jejich nepřetržité obsluhy. A právě takové případy jsou z pohledu pojišťovny nejnáročnější a také nejnákladnější. Nezřídka vystoupají celkové náklady na takovou oběť nehody na desítky milionů korun. Pokud si přivodí takový závažný úraz s doživotním handicapem i spolujezdec, vyplácí pojišťovny někdy i částky blížící se stovce milionů korun.

Jeden příklad z poslední doby za všechny: klient UNIQA v autě si při vjíždění na hlavní silnici nevšiml motocyklu a nedal mu přednost. Poškozená jezdkyně do něj narazila v plné rychlosti, přelétla vůz a poté skončila o několik desítek metrů dále. Přitom si polámala řadu kostí v těle, ale nejhorší byla vážná zranění hlavy a krční páteře. Během dvou let se podrobila sérii operací a zlomeniny byly vyléčeny. Nicméně došlo k nevratnému poškození mozku a postižená žena má těžké trvalé následky, včetně potřeby nepřetržitého ošetřování a výpomoci. Náklady na odškodnění, zejména na doživotní dorovnání jejího původního příjmu a na asistenci UNIQA vyčíslila na více než 40 milionů korun. Klient UNIQA měl naštěstí ve smlouvě povinného ručení sjednaný vyšší limit plnění, protože minimální zákonná hranice krytí 35 milionů by v tomto případě nestačila a viník by musel doplácet ze svého.