Do letošního roku vstoupila Slavia pojišťovna s padesátkou cestovních kanceláří, kterým kryje riziko úpadku. Ještě před koncem roku obnovila smlouvy osmnácti cestovkám. Všem zájemcům z oblasti cestovního ruchu ale přesto vyhovět nemohla.
V uplynulých měsících také hned několik krachů CK likvidovala. Většinu zcela hladce. Výjimkou byl velmi netypický konec páté největší cestovky v Česku Firo-TOUR. Co všechno hraje při této pojistné události roli a jak mají postupovat klienti, kteří zaplatí cestovní kanceláři za zájezd peníze, ale kvůli jejímu krachu už na něj neodjedou?
„V první řadě je třeba připomenout, že jde o smluvní vztah mezi cestovní kanceláří
a pojišťovnou, a nikoliv mezi postiženými klienty a pojišťovnou,“ vysvětluje ředitel likvidace Slavia pojišťovny Miroslav Novák. „Úpadek každé cestovky jsme připraveni likvidovat co nejrychleji, aby všichni měli za neuskutečněné zájezdy peníze zpět v co nejkratším termínu,“ dodává Novák.
Aby jim je mohla pojišťovna poslat, musí nejprve od CK získat všechny podklady, které s touto likvidací souvisejí. Většina cestovek, které se dostaly do insolvence, v minulosti tento proces zvládla profesionálně a rychle. Našly se však i výjimky.
Klientům Firo-TOUR, páté největší cestovní kanceláře v ČR, se likvidace vlekla, protože jejich cestovka s pojišťovnou spolupracovala minimálně a úpadek vyhlásila až po více než roce od začátku potíží. Netradiční situace byla způsobena také tím, že CK Firo-TOUR vyřešení svých problémů posunovala v souvislosti s „covidovým“ mimořádným moratoriem na splácení dluhů, ale i tím, že neměla dva roky auditovaná účetní data.
Krach cestovní kanceláře nikdo neočekává a pokaždé je pro klienty překvapením. Pokud by se jim taková situace stala, bude od nich pojišťovna, která jejich cestovku proti úpadku kryje, potřebovat minimálně tyto údaje:
1. Smlouvu o zájezdu
2. Doklad o zaplacení zájezdu
3. Doklad o zrušení zájezdu a komunikaci s cestovkou
4. Bankovní spojení nebo adresu pro zaslání peněz