Většina podnikatelů přispívá na charitu a třídí odpad

Celkem 60 procent tuzemských živnostníků přispívá na charitu. Přitom pro daňové zvýhodnění tento výdaj využívá jen  malá část. Vyplývá to z únorového průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank mezi 600 živnostníky z celé ČR.

Jen asi 15 procent podnikatelů dává dary, které si následně odečítá z daní. Tuto možnost častěji využívají (26 %) podnikatelé s ročním obratem přesahujícím jeden milion korun.

Živnostníci na charitu přispívají zhruba čtyřmi až šesti miliardami korun ročně, soukromí dárci pak méně než poloviční částkou. Zatímco před lety dávali Češi přednost spíše nárazové pomoci, v současnosti svou filantropii směřují k dlouhodobé podpoře, což je pro charitativní organizace nejefektivnější.

„Z průzkumu je patrné, že stimulem pro živnostníky není možnost snížit si daňový základ, ale spíše ochota pomáhat potřebným a to je dobře,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

Ekologii si chtějí odečítat z daní

Polovina drobných podnikatelů se snaží podle průzkumu snižovat dopady svého podnikání na životní prostředí. Celkem 32 procent podnikatelů třídí odpad, 13 procent šetří papírem a 7 procent využívá k přírodě šetrnější dopravní prostředky, jako jsou hybridy, elektromobily, kola nebo MHD. Zároveň 78 procent podnikatelů by uvítalo, aby se tyto aktivity mohly odečítat z daní.

Obecně by si 13 procent podnikatelů přálo nižší nebo žádné zdanění, šest procent by uvítalo daňové úlevy na děti nebo nižší zdravotní a sociální pojištění a čtyři procenta lepší daňový paušál. Naopak sedm procent firem daňové úlevy nepotřebuje nebo je odmítá.

Zhruba devět z deseti živnostníků ukládá část zisku do rezerv a osm z deseti část profitu investuje. Okolo 60 procent jej také částečně rozděluje mezi zaměstnance. Zatímco do rezerv průměrně putuje 38 procent zisku, na investice 34 procent a na odměny nebo prémie 16 procent.