Na tento týden připadá největší všeobecná slevová akce roku, tzv. Black Friday. Mnozí z nás využijí možnosti levněji pořídit vyhlédnuté věci, další se těší na možnost koupit se zvýhodněním vánoční dárky. Velká část z nás objednává a platí zboží přes internet v e-shopech. To však skýtá některá rizika, jichž by si měl kupující být vědom. Přinášíme důležité tipy, jak se vyhnout podvodníkům.
On-line je stále král
Obrat tuzemských e-shopů v roce 2022 skončil 12 % pod úrovní předloňského roku, o jednu miliardu ale překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. Vánoční sezóna se povedla a lidé utratili téměř stejně jako předloni. I nadále pokračoval trend rozšiřování sortimentu. Podíl nejsilnějšího segmentu, kterým je elektronika, na celkovém obratu meziročně opět mírně klesl, naopak podíl jiných segmentů, jako je například hobby či dům a zahrada, rostl. Začala konsolidace, která pokračuje i letos: počet e-shopů loni poklesl na 50 100. Vyplývá to ze shrnutí nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Přes loňský pokles celkových obratů kvůli finanční nejistotě většiny populace s ohledem na rekordní inflaci a skokově zdražující energie se význam on-line nakupování nadále zvyšuje a Češi si dnes v internetových obchodech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál.
„E-commerce je bezesporu jedním z vítězů pandemie. Proticovidové restrikce „zahnaly“ Čechy k on-line nákupům rychleji, než by k tomu došlo v běžných časech. A zákazníci si na internetu zvykli na výhody i pohodlí, které tam na ně čekaly, takže nemají důvod z e-shopů masivně odcházet. Kromě výběru a zakoupení produktů vybraných v klidu z gauče a následného dovozu až před dům je velkým plusem i komplexní porovnání cen, a tedy i jistota nejvýhodnějšího nákupu,“ komentoval trend měsíčník Forbes.
Nebezpečné nákupy
Ovšem nákup „klikáním“ může mít i svá úskalí a nejeden zákazník už to pocítil na vlastní kůži. Jde o to, že jsme nepozorní. Při nákupech ve virtuálním prostředí zvažte, zda uváděná cena není přehnaně nízká. A peníze neposílejte předem, nejedná-li se o etablovaný a vám známý e-shop. Vyplatí se sledovat recenze, ale plně se na ně spoléhat nemůžete, zvláště jsou-li staršího data. Pokud jste si vyhlédli zboží v dosud nevyzkoušeném e-shopu, pečlivě před objednáním ověřte věrohodnost prodejce. Je-li to možné, nakupujte u prodejců provozovaných na území EU. Zaměřte se na podobu webových stránek, jejich jazykovou úroveň, ale také na obchodní podmínky a kontaktní údaje. Název domény můžete ověřit také v seznamu rizikových e-shopů, který na svých webových stránkách zveřejňuje Česká obchodní inspekce. Pokud si nejste zcela jisti důvěryhodností obchodníka, nakupujte jen na dobírku. Při on-line platbách si všímejte, zda přenos dat probíhá na zabezpečených protokolech (https, tls/ssl). Vždy ověřte, zda vás webové stránky navádějí na bezpečnou platební bránu a zda je pro platbu využíváno aktivní zabezpečení 3D Secure. Neukládejte data o Vaší kartě „pro pohodlný příští nákup“.
Pomoci může chargeback
Pokud jste platili za nedodané nebo silně poškozené zboží na e-shopu kartou, máte šanci získat peníze zpět za pomoci tzv. chargebacku. Tato cesta je možná v případě, kdy klasická reklamace podaná přímo u obchodníka selže, anebo není z rozumných důvodů možná. Chargeback musí být uplatněn co nejdříve u banky, která vydala platební kartu a kde transakce proběhla. Banka bude požadovat doklad o koupi, případně dosavadní neúspěšnou komunikaci s prodejcem. Reklamaci banka umí vyřídit v řádu dnů. Peníze se vrátí zpět na účet. Tímto způsobem lze reklamovat i duplicitně nebo chybně zaúčtované transakce.
Podvodné nabídky
Česká pošta loni informovala veřejnost o podvodném jednání, s nímž se dlouhodobě potýká. Děje se tak v souvislosti s inzeráty na prodej či koupi zboží, při němž je zneužito její jméno. Postup podvodu je obdobný u různých případů. Falešný kupující nabízí služby České pošty k doručení zásilky a k ní nabízí bezpečnou platbu prostřednictvím webových stránek ČP. Požaduje po prodávajícím údaje k platební kartě, a následně dojde k odcizení peněz. A podobný podvod se s různými obměnami může objevit kdykoli. A často se zaštiťuje jmény všeobecně známých a etablovaných firem. Anebo probíhá na známých platformách určených pro nákup a prodej mezi lidmi. Obrana je snadná: nikdy neklikejte na přílohy v podezřelých e-mailech. Nikdy neposílejte své platební údaje, a to ani tehdy, když Vám někdo zavolá. Nesdělujte bankovní autorizační SMS kódy či jiným způsobem cizí osobě neautorizujte platbu. Kontrolujte e-mailové adresy, odkud Vám zpráva přišla: zpravidla se ukáže, že nejde o oficiální kontakt odesílající instituce. Napovědět může někdy i nedokonalá čeština, i když v tomto směru jsou podvodníci stále pečlivější. Kontrolujte správnost webových adres – u podvodných stránek je zpravidla jiná koncovka nebo chybně vyvedený název instituce či obchodníka. Dejte si pozor na nezvyklé výzvy ohledně využití aktivačního klíče vašeho internetového bankovnictví či na podezřelé e-maily informující o zablokování vašeho účtu. Nikdy se nenechávejte přesměrovat na stránky internetového bankovnictví přes odkazy ve zprávách. V případě pochybností kontaktujte telefonickou linku své banky a vše si ověřte. Než se rozhodnete využít on-line nabídky ke zhodnocení vkladů či nákupu nabídnutého výhodného zboží a služeb, velmi pečlivě zvažte, zda je nabídka reálná, nebo naopak něčím podezřelá (neznámá společnost, přemrštěná výše zhodnocení apod.).
Marketplace versus e-shop
V poslední době přibývají na české e-commerce scéně on-line tržiště pod názvem marketplace, kde nákup ve většině případů probíhá mezi zákazníkem a partnerem e-shopu. E-shop je zde pouze prostředníkem. Aspektem platforem marketplace je velký výběr zboží a také nízké ceny. Nejčastěji je provozovatelem on-line tržiště jedna firma, ale zboží dodávají jednotliví prodejci, kteří tam působí. Ti zároveň vystavují faktury a zákazníci s nimi také řeší reklamace. A to může být komplikace. V jiných případech vše řeší přímo provozovatelé. Pokud někdo provozuje internetové stránky v českém jazyce, popřípadě s českou doménou, neznamená to automaticky, že se jedná o český e-shop, respektive o českého provozovatele on-line tržiště. Může se jednat o zahraniční subjekt zaměřující se na české spotřebitele. Neexistuje výslovná povinnost prodávajících provozovat zákaznickou podporu přímo v České republice, popřípadě s česky hovořícími operátory apod.
Když už škoda nastane: pomůže připojištění kybernetických rizik
Pokud zjistíte, že škoda už nastala, ať v souvislosti s nákupem nebo nerozvážnou komunikací nebo rovnou transakcemi s podvodníkem, může vám pomoci připojištění kybernetické asistence sjednané k pojištění stavby nebo domácnosti od UNIQA. Tato asistence pomáhá řešit problémové situace všech osob ve společné domácnosti, zejména:
- nedodání zaplaceného zboží z e-shopu
- dodání jiného zboží nebo poškozeného/zničeného zboží z e-shopu
- zneužití platební karty nebo platebních údajů
- zneužití identity a osobních údajů na internetu
- podvodné e-maily
- vylákání finančních prostředků
- další formy kybernetické kriminality
Asistence UNIQA je dostupná telefonicky. Pomoc spočívá v ochraně a prosazování oprávněných právních zájmů pojištěného vzniklých v souvislosti s výše uvedenými problémy a v hledání vhodného řešení. Součástí je jak odborná právní podpora, tak i náhrada finanční ztráty do sjednaného limitu. U potíží s e-shopy řeší asistence nejen obchody se sídlem v ČR, ale rovněž v EU. Právník rovněž posoudí, které situace jsou postižitelné trestně, a doporučí součinnost s Policií ČR.