Proč platit autopojištění podle ujetých kilometrů?

Při výpočtu rizikovosti hraje u autopojištění roli několik proměnných, přičemž vedle dvou nejvýznamnějších parametrů – škodní historie a věku klienta – je to i počet najetých kilometrů ročně. A právě proto u Allianz pojišťovny už čtyři roky rozhoduje především to, jak řidič jezdí a kolik najede, nikoliv jaké má auto a kde bydlí.

„V minulosti se zohledňoval pouze objem motoru. Teprve později k němu přibyl bonus a malus. A ještě později i další segmentační kritéria jako věk řidiče nebo bydliště. U pojištění vozidla by se však vždy mělo vycházet z rizikovosti každého řidiče individuálně. Když analyzujme, kolik mu je let, kde bydlí či kolik už zapříčinil nehod, tak dokážeme spočítat i to, jaké riziko představuje na jeden kilometr. A vezmeme-li stejně rizikové řidiče, potom ten, kdo jezdí méně často, by měl i méně platit,“ vysvětluje ředitelka autopojištění Allianz Veronika Hašplová.

Cílem pojištění podle ujetých kilometrů je nastavení efektivnější segmentace řidičů. Allianz zjistila, že právě počet najetých kilometrů je důležitou proměnnou, která rozhoduje například o škodním průběhu, a že závislost mezi počtem způsobených havárií a počtem najetých kilometrů je u všech motoristů velmi silná. To pak z najetých kilometrů dělá naprosto klíčové kritérium. Ani ostatní parametry, které dosud pojišťovna používala, nezanikly. Mají však při určování ceny pojištění výrazně menší relativní váhu, než tomu bylo dříve.

Proč?

Tři čtvrtiny českých řidičů najednou ročně od 10 do 15 tisíc kilometrů. A čím méně ujedou, tím méně u Allianz zaplatí. Vybírat přitom mohou z osmi nájezdů – do 5 tisíc km, do 7 500 km, do 10 tisíc km, do 12 500 km, do 15 tisíc km, do 20 tisíc km, do 25 tisíc km nebo nad 25 tisíc km. „Počet najetých kilometrů hraje větší roli než vozidlo, kterým klient jezdí a je také podstatnější, než bydliště klienta. A proto se celý náš systém autopojištění už několik let odvíjí od tohoto kritéria,“ doplňuje Hašplová.

Jak to funguje?

Z hlediska účtování je tento systém podobný spotřebě elektrické energie a plynu, nebo jako vodné a stočné, kdy se dodavatel podívá na loňskou spotřebu a podle ní určí zálohy na další rok. „Na začátku klient odhadne, kolik kilometrů za rok najede a podle toho se odvíjí cena pojištění na daný rok. Poté dodá fotografii a stav tachometru a tři měsíce před výročím smlouvy opět nahraje na vyzvání aktuální foto a stav tachometru. Podle jeho stavu pak Allianz určí cenu na další období, ve kterém zohlední přeplatek nebo nedoplatek z předešlého období,“ říká Hašplová.

V rámci autopojištění od Allianz klienti nejen šetří za ujeté kilometry, ale pojištění jim samozřejmě pomůže při škodě způsobené provozem vozidla a při jeho krádeži. Ale také při poškození automobilu následkem havárie, přírodní událostí, požáru, výbuchu, vandalismu, či zvířete. A také, pokud není schopné provozu či při úrazu jeho posádky. Tohle všechno bez telematické jednotky. Místo sledovacího zařízení motoristé pouze Allianz jednou ročně zašlou fotografii tachometru.

Na kolik pojištění vyjde?

 Následující tři modelové příklady zohledňují nájezd klienta a zároveň výběr jednoho z balíčků produktu MojeAuto od Allianz.

 Praha, věk klienta 40 let, Ford C-MAX, 1499 ccm, 110 kW, benzín, nový (10/2020), cena 490 800 Kč, nájezd 12 501 km – 15 000 km, maximální bonus, jedna škoda před sedmi lety

    • Cena za vytuněný balíček MAX s GAP: 8 870 Kč, spoluúčast 10 000 Kč
  • Rožmitál pod Třemšínem, věk klienta 47 let, KIA Ceed, 1368 ccm, 73 kW, benzín, stáří do 6 let (12/2014), cena 208 900 Kč, nájezd do 5 000 km, maximální bonus bez škody
    • Cena za balíček EXTRA: 2663 Kč
  • Pardubice, věk klienta 58 let, Škoda Octavia, 1390 ccm, 90 kW, benzín, stáří do 13 let (10/2008), cena 70.300 Kč, nájezd 7 501 km – 10 000 km, maximální bonus bez škody
    • Cena za balíček KOMFORT: 1979 Kč