U některých nehod je naprosto zřejmé, kdo havárii způsobil. Je tedy také hned jasné, která pojišťovna bude vyřizovat pojistné plnění. Občas se však objeví případ, nad kterým si i zkušení likvidátoři musejí chvíli lámat hlavu. Bylo tomu tak třeba při jedné srážce tří vozidel na dvouproudé silnici – Peugeotu, BMW
a Dacie. Chcete-li se podívat na průběh tohoto karambolu, pusťte video z palubní kamery.
Záznam autonehody najdete ZDE
Co se vlastně stalo? V tomto případě nešlo o klasickou hromadnou srážku, kdy řetězově nabourá jedno vozidlo do druhého. Prvním aktérem příběhu byl řidič bílé dodávky Peugeot, který jel v dešti příliš rychle a na dvouproudé silnici narazil do levých svodidel. Zůstal tedy stát v levém jízdním pruhu. Postupoval podle předpisů a na vozovku umístil výstražný trojúhelník. Za chvíli se k Dacii přiřítilo černé BMW, jehož řidič jel rychleji, než mu dovolovalo počasí, auto i zkušenosti. Lekl se toho, co uviděl před sebou, dostal smyk a vletěl do pravých svodidel.
Hned za BMW si v deštivém dnu uháněl rychlostí 145 km/hodinu majitel Dacie. Z videa je zřejmé, že ani on se počasím a viditelností moc netrápil. Nejprve nabral BMW, pak ještě Peugeot, a nakonec skončil na střeše.
Zkuste si teď tipnout, kdo je podle předpisů viníkem nehody.
Na první pohled se může zdát, že škodu na ostatních autech způsobil nepřímo řidič Peugeotu, který vzhledem k vlastní kolizi „parkoval“ v levém pruhu. Ten si ale ve skutečnosti pouze způsobil škodu na svém vlastním vozu. Náhradu škody by po něm mohl požadovat také správce vozovky, resp. majitel svodidel.
V případě černého BMW byla situace obdobná. Přitěžujícím faktorem ale byla skutečnost, že této nehodě šlo předejít, kdyby byla jízda tohoto řidiče obezřetnější. Podobně tak u řidiče Dacie. Kdyby jel pomaleji a stihl zareagovat včas, měl šanci se nehodě zcela vyhnout.
Míra účasti u jednotlivých aktérů havárie byla po prostudování mnoha faktorů, které nelze do naší krátké zprávy zahrnout všechny, následující: BMW 35 %, Dacia 65 % a Peugeot 0 %. Následky po této kolizi tak pojišťovny platily částečně z povinného ručení a částečně z havarijního pojištění. Pokud však majitelé těchto automobilů měli „havarijko“ sjednané. Jinak si museli část škody zaplatit sami.
Zdroj: Slavia pojišťovna