Obydlí na čtyřech kolech anebo přívěsný domeček za autem jsou stále více trendy. Lákavá varianta dovolené pro stále větší skupinu lidí, která je atraktivní i po covidové pandemii. Kombinuje pohodlné a domácí zázemí při zachování mobility podle vlastního rozhodnutí. Ale i na takovou svobodu na cestách je dobré se připravit. Výhodou je, že s běžným řidičským průkazem skupiny B můžete řídit obytné vozy, dodávky a přívěsné karavany do 3,5 tuny, jichž je aktuálně na trhu i v půjčovnách nejvíc.
Jaké sjednat pojištění
Povinné ručení se sjednává na obytné vozy podle objemu motoru. K tomu se řídí výsledná cena podle segmentace. Ta se v různých pojišťovnách liší, například UNIQA pracuje s více než 20 doprovodnými parametry podle auta i řidiče. Havarijní pojištění obytných vozů se vypočte také podle segmentačních kritérií, ale základem jsou pořizovací cena a také tovární značka. V praxi se totiž mohou výrazně lišit ceny oprav a náhradních dílů na vozy od různých výrobců. Pojistná částka kryje vůz jako takový plus pevně s ním spojené součásti, jako je nábytek, dřez, sprchový kout apod. (jako příslušenství). Je-li hodnota příslušenství do 5 % celkové pojistné částky za vůz, krytí poskytuje UNIQA zdarma. V případě, že hodnota těchto předmětů je vyšší než uvedených 5 %, musí být v pojistné smlouvě vyjmenovány a pojištěny extra. Ostatní volně uložené předměty, doplňky, výbava a převážené věci se pojišťují také zvlášť v rámci pojištění zavazadel (například TV, gril, rybářské náčiní apod.). Vše ale musí být uloženo stále uvnitř obytného vozu, nikoli na střeše nebo na zádi auta. Jsou-li například vzadu na držáku (ten patří k příslušenství, a jako takový musí být započten) připevněna kola nebo na střeše surf či kajak, havarijní pojištění se vztahuje na jejich poškození nebo zničení při nehodě obytného auta, uzavře-li motorista k havarijnímu pojištění i pojištění zavazadel. Ale pozor, na odcizení se pojištění nevztahuje. Jsou-li nějaké převážené věci uloženy ve střešním boxu a sjedná-li motorista připojištění zavazadel, vztahuje se na ně krytí pro případ havárie i odcizení, a to nově 24 hodin denně (ve starších dosud platných pojištěních UNIQA v čase 6-22).
Havarijní pojištění lze v UNIQA doplnit i krytím z pojištění domácnosti motoristy. To se vztahuje i na „věci mimo domov“, tedy například na kola v zamčeném držáku připevněná vzadu ke karavanu nebo přívěsu. Ta lze individuálně připojistit i proti krádeži až na desítky tisíc korun za jeden kus. Pojistná ochrana neplatí v noci od 22 do 6 hodin.
Pojištění pro obytné přívěsy je analogické. Povinné ručení je však levnější, protože jde o lehčí vozidlo bez motorizace, a podle české právní úpravy je za nehodu odpovědné zpravidla tažné vozidlo jízdní soupravy. Havarijní pojištění se řídí podle pořizovací ceny; doplňkovou výbavu má motorista pojištěnu až do výše 5 % z celkové pojistné částky za přívěs; potřebuje-li vyšší krytí, je třeba extra připojistit.
Pronájem obytných vozů
Základní sazby UNIQA platí v případě, že jsou karavan nebo přívěs využívány výhradně k soukromým účelům a nejsou půjčovány v průběhu sezóny více uživatelům. Půjčovny platí vyšší pojistné. Pokud soukromý majitel sjednává pojištění a hodlá vůz i půjčovat/pronajímat, musí to pojišťovně sdělit, aby mohla podle toho upravit sazbu. Pozor je třeba dát při nájmu obytného auta nebo karavanu z půjčovny: povinné ručení by měl prokázat majitel a poskytnout nájemci zelenou kartu k vozidlu. Ohledně havarijního pojištění je potřeba zjistit, jak je ochrana upravena. Pokud někdo využije obytný vůz z půjčovny, měly by při převzetí proběhnout instruktáž, prohlídka a sepsání předávacího protokolu. A nájemce by měl mít možnost po dobu zápůjčky volat v případě dotazu nebo problému na kontaktní telefon a poradit se o optimálním postupu.
Nejčastější škody
UNIQA u karavanů a přívěsů řeší nejčastěji odřeniny a poškození pláště, k nimž zpravidla dojde při průjezdu užšími místy, od větví stromů nebo při couvání, a dále škody z působení živlů, hlavně z krupobití či vichřice. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se jedná o totální škodu. Havárie karavanů na silnici nejsou časté Často karavanisté zapomínají zavřít střešní okno v obytné části, kam pak při lijáku zateče, anebo otvor poslouží jako vstup pro zloděje.
Bezpečné ubytování
Nocování na vyhrazených místech pro parkování těchto vozidel a v kempech je většinou bezpečné. Doporučuje se neparkovat samostatně na odlehlém místě. Do místa přenocování je dobré dojet ještě za světla, aby si ho turista mohl dobře prohlédnout. Podceňovat není radno ani přípravu na spaní. Zamkněte a zatáhněte všechna okna roletami či závěsy. Pokud to jde, větrat se má spíš střešním oknem než těmi postranními. Kdykoli vůz nebo přívěs člověk opouští, a to i jen na pár minut, měl by vždy dobře zamknout. Hodí se i alarm s pohybovými čidly a přídavný zámek či závora na dveře zevnitř. Když zaparkujete, pošlete blízkým své souřadnice a dejte jim informaci o dalších plánech na nejbližší dny.
Pozor na hmotnost, rozměry a jízdní vlastnosti
Jak bylo v úvodu napsáno, jedná se zpravidla o vozidla do 3,5 tuny. Ovšem i s posádkou a nákladem, nikoli bez nich. Je třeba znát tzv. doložnost, tedy hmotnost všeho, co do auta „nastoupí nebo bude naloženo“. V zahraničí policie často obytňáky převažuje a v případě přetížení vozu následují tučná pokuta nebo i zákaz další jízdy. S hmotností a rozměry vozu souvisí i jiné jízdní vlastnosti. Větší pozornost je nutné věnovat výšce mostů, podjezdů i tunelů. Pozor si musíte dát také na úzké silnice a malé uličky, delší brzdnou dráhu, pomalejší rozjíždění, na couvání, jinou ovladatelnost nebo na širší najíždění do zatáček. Obytné vozy mají vyšší těžiště než běžná auta, což může ovlivnit celkovou stabilitu. Všechny zásoby a vybavení musí být dobře upevněny a zafixovány. Před jízdou je třeba zavřít také všechna okna, jinak by mohlo dojít ke změně jízdních vlastností. V otevřené krajině myslete na boční vítr.